انواع کم شنوایی

پنج حقیقتِ جالب در موردِ شنوایی و کم‌شنوایی که بهتر است بدانید

در اینجا، نگاهی به پنج مورد از جالب‌ترین حقیقت‌ها در مورد گوش‌هایمان می‌اندازیم، از جرمِ داخلِ گوش گرفته تا سنینِ ابتلا به کم‌شنوایی. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، با ما همراه باشید. وقتی موضوع کم‌شنوایی به میان می‌آید، به خصوص انواعِ کم‌شنوایی، درمی‌یابیم که بیشترِ ما در این زمینه اطلاعاتِ چندانی نداریم. از این رو، ما در اینجا برخی از جالب‌ترین حقایق در زمینه‌ی شنوایی را گردآوری کرده‌ایم، تا کمی بر آگاهی شما در این زمینه بیفزاییم. از سلامتِ شنوایی گرفته تا استفاده از سمعَک، از انواع جرمِ گوش گرفته تا امواج صوتی، در مورد همه‌ی این موارد مطالبی برایتان آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا با پنج حقیقت در مورد شنوایی آشنا شوید. حقایقی که بعد از فهمیدن آن‌ها، با تعجب از خود خواهید پرسید چگونه ممکن است که تا کنون این موارد را نمی‌دانستید.

1. کم‌شنوایی مختص افراد مسن نیست – بیشترِ مواردِ کم‌شنوایی در افراد زیر 65 سال دیده می‌شود

اغلب اوقات، ما فکر می‌کنیم که کم‌شنوایی پدیده‌ای مربوط به افراد مسن است. اما حقیقت این است که بیشتر مواردِ کم‌شنوایی در افراد زیر 65 سال دیده می‌شود. با اینکه احتمال ابتلا به کم‌شنواییِ حاد در افراد مسن بیشتر است، اما این تنها راهِ ابتلا به کم‌شنوایی نیست. به عنوان مثال، یکبار قرار گرفتن در معرض صدای بلند، می‌تواند به یک آسیب دائمی در شنوایی منجر شود. یک دلیل دیگر می‌تواند صدای پس‌زمینه‌ایِ پر سر و صدایی باشد که به صورت پیوسته وجود دارد. از نظر علمی، اگر گوش‌های شما بیشتر از 8 ساعت در معرض صدای 90 دِسی‌بِل قرار بگیرند، شنوایی شما آسیب می‌بیند. یک لحظه از صدایی با دِسی‌بِل بسیار بالا، مانند صدای شلیک گلوله با 140 دِسی‌بِل، می‌تواند اثری مشابه را تنها در چند ثانیه داشته باشد. عوامل ژنتیکی و مبتنی بر آسیب نیز از علل رایج کم‌شنوایی محسوب می‌شوند، و می‌دانیم که این موارد ممکن است در سنین پایین نیز دیده شوند. استخوان‌های گوش کوچکترین استخوان‌های بدن هستند و اصلا تعجبی ندارد که احتمال آسیب دیدن آن‌ها نسبت به بقیه‌ی استخوان‌ها بیشتر است. در برخی مواقع ممکن است حتی قرارگیری نامناسب یک گوش‌پاک‌کن در گوش به کم‌شنوایی بینجامد، و همین مسئله به خوبی نشان می‌دهد که سلامت شنوایی ما ممکن است با کوچکترین چیزها آسیب ببیند. آسیبِ عصبِ شنوایی نیز ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود. اگر با واقع‌بینی به مسئله نگاه کنیم، درمی‌یابیم که مسائل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب کم‌شنوایی شوند؛ اما مسئله‌ای که همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که کم‌شنوایی مختص افراد مسن نیست و ممکن است برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتد.

2. جرمِ گوش در حقیقت برای گوش‌های شما مفید هستند

ما اغلب اوقات فکر می‌کنیم که جرم گوش هم چیزی مثل مخاطِ خشک‌ شده‌ی بینی است، ماده‌ای چندش‌آور که معمولا دوست نداریم در بدنمان وجود داشته باشد. اما آیا این مسئله از نظر زیست‌شناختی هم درست است؟ شاید بهتر باشد که دیگر شمعِ گوش را، که یک نوع روش پاکسازیِ گوش است، کنار بگذارید؛ چرا که وجود مقدار معینی جرم در گوش، معقول به نظر می‌رسد و به سلامت بدن ما کمک می‌کند. جرمِ گوش یک ترکیبِ چسبنده از عرق، سلول‌های پوستی و چربی است که در واقع یک نوع سدِ محافظ در گوشِ میانی ایجاد می‌کند و محیط را تمیز و سالم نگه می‌دارد. پس اگر از این منظر به مسئله نگاه کنیم، وجود مقداری جرمِ گوش برای بدن خوب است. با وجود اینکه جرم گوش یک فیلتر فعال برای گوش محسوب می‌شود، گاهی هم ممکن است نمایانگر وجود یک مشکل باشد. اگر جرمِ گوش مرطوب باشد، ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد، حال آنکه جرمِ گوشِ خشک نشانه‌ی سلامتی بیشتر است. اگر احساس می‌کنید جرم گوش باعث بروز مشکلاتی مانند کم‌شنوایی یا دیگر مشکلات در شما شده است، بهتر است به یک متخصص شنوایی مراجعه کنید. احتمالا در موارد خفیف، استفاده از آب گرم و گوش‌پاک‌کن توصیه شود؛ اما در حالت کلی می‌توان گفت بهتر است گوش‌هایتان را با جرم‌هایشان تنها بگذارید و کاری به کار آن‌ها نداشته باشید. نکته‌ی جالب دیگر این است که در فرهنگ‌های مختلف، انواعِ مختلفی از جرم گوش دیده می‌شود. از این کشف حتی برای مطالعه‌ی مهاجرت انسان‌های اولیه نیز استفاده شده است. با همه‌ی آنچه که گفته شد، شاید بتوان گفت که جرم گوش یک ماده‌ی کاربردی و مفید است.

3. شما همواره می‌شنوید – حتی در هنگام شب که در خواب هستید

جالب است بدانید که حتی وقتی می‌خوابید، بدن شما خاموش نمی‌شود. درست است که سرعت برخی از فرآیندهای خاص کاهش می‌یابد، اما بدن شما، به دلایلی که واضح هستند، هرگز از کار باز نمی‌ایستد. واضح است که شما هم‌چنان نیاز به تنفس و گوارش دارید؛ اما شاید نمی‌دانستید که شنوایی شما نیز در تمام ایام هفته به طور 24 ساعته فعال است. حتی زمانی که در خواب عمیقی هستید، امواج صدا هم‌چنان وارد کانال گوش می‌شوند و توسط مغزِ همواره آماده‌یِ شما معنی و تفسیر می‌شوند. سپس مغز، به صورت خودمختار و کاملا مستقل از شما، انتخاب می کند که آن صدا را از ذهن به‌در کند یا خیر. به همین دلیل است که صداهای بلندی مثل گریه‌ی کودک، صدای افتادنِ چیزی و یا زنگ هشدار می‌تواند شما را از خواب بیدار کند. شما چه بخواهید و چه نخواهید، همواره در حال گوش دادن هستید. در مقابل، صداهایی وجود دارند که به هنگامِ خواب دیدن آن‌ها را می‌شنوید و این‌ها صداهایی هستند که مطلقاً توسط مغزتان ساخته شده‌اند. درواقع، گوش‌ها و اعصابِ شنوایی شما در ساختن این صداها هیچ دخالتی ندارند، بلکه ذهنِ شما خود به تنهایی این کار را انجام می‌دهد. بر اساس مطالعات علمی، توانایی شنیدنِ صداها به هنگام خواب و بیدار شدن توسط آن‌ها به دلیل وجود سیستمِ هوشمندِ «هشیاری» در مغز است. این به این معناست که شما در ترافیک می‌توانید بخوابید، اما با صدای گریه‌ی یک کودک یا صدای کودکی که پدر و مادر خود را صدا می‌زند، بیدار می‌شوید؛ همینقدر هوشمند.

4. گوش‌های ما از اساسی‌ترین بخش‌های سیستمِ تعادلی ما هستند

اگر تا به حال عفونت گوش داشتید، به احتمال زیاد احساس عدم تعادل را هم تجربه کرده‌اید؛ دلیل این امر آنست که گوش‌های شما تأثیر مستقیمی بر تعادل شما دارد. گوشِ داخلی شما پر از مایع است که این مایع همزمان با حرکت شما حرکت می‌کند و مستقیماً به مغز سیگنال می‌دهد. این مایع هوشمند حتی قادر است تشخیص دهد که آیا شما ایستاده‌اید، دراز کشیده‌اید و یا به بالا یا پایین نگاه می‌کنید. بنابراین زمانیکه عفونت گوش دارید، همه چیز کمی از تعادل خارج می‌شود. یکی از بارزترین علائمِ عفونت گوش سرگیجه است. این وضعیت اغلب باعث می‌شود که احساس سرگیجه داشته باشید و ممکن است منجر به ایجاد حالت تهوع شود. گوشِ داخلی به همراه چشم‌ها و مفاصل بخش مهمی از توانایی شما برای حفظ تعادل را تشکیل می‌دهد. اگر خیلی به زمین می‌افتید و یا به یک سمت بیشتر از سمت دیگر خود خم می‌شوید، احتمالا نشان از این دارد که تعادل خود را از دست داده‌اید. اگر تعادل مناسبی ندارید، بهتر است به پزشک عمومی و یا متخصص شنوایی مراجعه کنید. وجود عفونت تنها در یک گوش به مراتب بدتر است، چرا که در این حالت احساس عدم تعادل بیشتری را تجربه می‌کنید. این حالت در حیوانات خانگی نیز دیده می‌شود؛ که وقتی عفونت گوش دارند، سرشان را به یک سمت خم می کنند و نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند.

5. استفاده از سمعک می تواند از وخیم‌تر شدنِ کم‌شنوایی جلوگیری کند

در این قسمت، از حقیقت دیگری حرف می‌زنیم که شاید از آن بی‌اطلاع باشید. استفاده از سمعک می‌تواند روشی مؤثر برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن کم‌شنوایی باشد. شاید جلوگیری کردن از موارد خاص کم‌شنوایی که دلایل ژنتیکی دارند و یا به دلیل کهولت سن ایجاد می‌شوند، امکان‌پذیر نباشد؛ با این حال، از بروزِ انواعِ دیگرِ کم‌شنوایی می‌توان جلوگیری کرد. به عنوان مثال، در مواردی که کم‌شنوایی در اثر صدای بلند یا آسیب‌دیدگی ایجاد شده است، اگر بتوانیم وضعیت را به درستی مدیریت کنیم، کم‌شنوایی در یک سطحِ ثابتی باقی می‌ماند. کاری که سمعک انجام می‌دهد این است که کمک می‌کند تا صداها را بهتر دریافت کنیم؛ اگرچه این امر أثرِ مستقیمی بر بهبودِ آسیبِ گوش‌هایتان ندارد، اما کمک می‌کند که مغز شما در حالِ فعالیت و مشغول باقی بماند. سمعک به مغز شما کمک می‌کند تا صداها و اطلاعات ورودی را دریافت کند. ممکن است که شما توانایی شنیدنِ تنها یک سری صداهای خاص را از دست داده‌ باشید و یا ممکن است به طور کلی قدرت شنوایی‌تان کمتر شده باشد، در هر دو حالت، اینکه نمی‌توانید به آنچه در اطرافتان می‌گذرد گوش دهید، تأثیر مستقیمی بر بخش‌های پردازشِ شنوایی در مغزتان دارد. سمعک با به کار گیری دوباره‌ی این بخش‌ها به طور مستمر، از تحلیل رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کند. سمعک مغز را وادار می‌کند تا دریافت و تفسیر صدا را از سر بگیرد و به این ترتیب کمک می‌کند تا کم‌شنوایی در یک سطح باقی بماند و وخیم‌تر نشود. با دانستن این حقیقت، درمی‌یابیم که استفاده از سمعک راه حل بسیار مناسبی برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن کم‌شنوایی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *