چرا مردان بیشتر از زنان دچار کم شنوایی میشنود؟

آیا می دانید که مردان بیشتر از زنان از کم شنوایی رنج می برند؟ این موضع به دلیل عوامل بیولوژیکی نیست، بلکه به دلیل عوامل مرتبط با سبک زندگی است.

فرسایش طبیعی شنوایی ما، با توجه به به اعمال ما در بزرگسالی می¬تواند افزایش یا کاهش یابد. قرار داشتن در اطراف سر و صدای بیش از اندازه، کار کردن در شرایط با صدای بلند و حتی عادات بد مانند سیگار کشیدن می¬توانند بر شنوایی شما در آینده تاثیرگذار باشند. به همین دلیل، پیشگیری و حفاظت از گوش هایتان تنها یکی از کارهایی است که می¬توانید برای جلوگیری موثر از کاهش شنوایی انجام دهید.
با این حال، بسیاری از افراد ، هنگامی که در اطراف صداهای بلند هستند از محافظت مناسب غفلت می¬کنند. این صدای شدید می¬تواند به مرور زمان، شنوایی شما را کاهش داده و منجر به کم شنوایی شود. اگرچه این اتفاق غیر معمول نیست، بسیاری از مردان بیشتر از زنان، در موقعیت های با صدای بلند قرار می¬گیرند. این مشکل هم در محل کار و هم در حین اوقات فراغت رخ می¬دهد.

مشاغل متفاوت

با وجود اینکه بسیاری از زنان با موفقیت وارد زمینه های کاری مرد محور شده اند، هنوز هم مشاغلی هستند، که عمدتا مردانه می¬باشند. شغل های ساخت و ساز نمونه ای از آنها هستند. کسانی که در ساخت و ساز کار می¬کنند، دائماً با سر و صدای زیاد مواجه هستند که توسط ماشین آلات سنگین، ابزار برقی و چکش احاطه شده¬اند. اگر این افراد، سال های زیادی را هرروز کار کنند، کارشان تاثیر زیادی در کم شنوایی در زندگی آینده ی آنها دارد.
مردان بیشتر از زنان در ارتش خدمت می¬کنند، جایی که شلیک و فریاد ، صداهای معمولی نیستند. مردی که در صنعت حمل و نقل بار کار میکند نیز، ممکن با سر و صدای زیاد رو به رو شود. تعداد مردانی که در سراسر جهان در چنین مشاغلی مشغول به کار هستند، بیشتر است. تعجبی ندارد که این مردان اغلب میزان بالاتری از کم شنوایی را در سنین پایین تری تجربه می¬کنند.

سرگرمی های بلند

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد شکاف جنسیتی، تفاوت سرگرمی های بین دو جنس است. یک زن هنگامی که می¬خواهد یک سرگرمی جدید را انتخاب کند، معمولا به سراغ قلم مو و یا میل بافتنی می-رود. مردان اغلب احساس می¬کنند که مجبورند به دنبال کارهای مردانه تری ، مانند کار در کارگاه، موتور سیکلت یا سلاح گرم بروند. برخلاف هنر و کار دستی، این سرگرمی ها مردان را در معرض سر و صدای زیادی قرار می¬دهند.
حرکت موتور سیکلت، چرخش مته و شلیک اسلحه ، همگی صداهای بلندی هستند که می توانند تاثیر منفی روی شنوایی شما بگذارند و اگر این صداها به صورت مکرر تکرار شوند، می¬توانند باعث صدمه¬ی جدی شوند. حتی صدای بلند ماشین چمن زنی می تواند روی گوش های شما تاثیر بگذارد، مخصوصا اگر شما هر هفته، برای سال ها چمن ها را بزنید. خیلی از مردان، در اوقات فراغت خود، مجذوب محیط های پر سر و صدا، مانند مسابقات اتومبیل رانی، بازی های ورزشی و کنسرت های راک، می¬شوند. هیچ راهی برای فرار از صداهای بلند در چنین محیط هایی وجود ندارد، این مکان ها استفاده از محافظ های شنوایی را واجب می¬کند.
با این حال، بسیاری از مردان ترجیح می دهند از گوش گیر استفاده نکنند. اگر چه این موارد ممکن است شرم آور و یا غیر ضروری به نظر برسند، اما می¬توانند از حس شنوایی شما در دراز مدت، حفاظت کنند.

نحوه ی جلوگیری از کم شنوایی مردان

برای جلوگیری از کم شنوایی، سیگنیا، توصیه می¬کند که یک جفت گوش بند راحت و قابل اعتماد تهیه کنید. این ها، غالبا، با کیف های قابل حمل همراه می¬شوند، بنابراین می¬توان آنها را در مکان هایی با دسترسی آسان نگهداری کرد. آنها می¬توانند با مواد مختلفی از جمله فوم و موم ساخته شوند و اکثر داروخانه¬ها ، نوعی محافظ گوش را دارند.
اگر در مورد سلامت شنوایی خود نگرانید و می¬خواهید یکی از اقوامتان را برای بهبود شنوایی¬شان ترغیب کنید، نخستین مرحله، گرفتن تست شنوایی است. اگر گوش شما دچار آسیبی شده باشد، یک تست شنوایی می¬تواند در تشخیص میزان خفیف یا شدید بودن آن کمک کند. از آنجا می¬توانید به دنبال یک متخصص شنوایی شناس بروید. برای کسانی که از گرفتن یک شنوایی سنجی کامل مطمئن نیستند، سیگنیا، یک تست آنلاین را به صورت رایگان ارائه می¬دهد. با اینکه این تست نمی¬تواند جایگزین یک غربالگری حرفه ای شود، اما می¬تواند به عنوان یک شاخص مقدماتی ارزشمند عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *