ویروس کم شنوایی

چه مواردی لازم است راجع به اثرات ویروسی کم شوایی بدانید؟

کم‌شنوایی همیشه به علت کهولت سن به وجود نمی‌آید؛ گاهی ممکن است توسط عوامل متعددی از جمله ویروس ظاهر شود.
چه ویروس‌هایی منجر به کم‌شنوایی می‌شوند و علائم آن‌ها چیست؟باور غلطی راجع به شنوایی وجود دارد که کم‌شنوایی تنها ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض اصوات بلند، کهولت سن یا آسیب‌هایی در بدو تولد به وجود می‌آید. در حالی که بسیاری از مردم به علت عفونت دچار این عارضه می‌شوند، بسیاری از این عفونت‌ها توسط ویروس‌هایی که حلزون گوش، عروق خونی درون گوش یا بخش‌های دیگر بدن که با شنوایی سر و کار دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ایجاد می‌شوند.
هیچ ویروسی به تنهایی کم‌شنوایی را به وجود نمی‌آورد و سابقه‌ی همه‌ی مبتلایان هم یکی نیست. درحالی که فردی ممکن است از یک عفونت جدی در هنگام کودکی جان سالم به در ببرد و در آخر دچار کم‌شنوایی یا حتی ناشنوایی شود، فرد دیگری ممکن است دیرتر وجود ویروسی را در زندگی تجربه کند.
با اینکه هیچ راه مطمئنی برای دوری از کم‌شنوایی نیست، هشیاری و تشخیص زودهنگام علائم ویروس‌ها می‌تواند از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند. تشخیص و درمان مناسب هم لازم است پس در مرحله‌ی اول بهترین گزینه این است که بدانیم کدام‌یک از ویروس‌ها کم‌شنوایی را به همراه می‌آورند.

کدام نوع از ویروس‌ها کم‌شنوایی را به همراه می‌آورند؟

انواع مختلفی از بیماری‌ها می‌توانند منجر به کم‌شنوایی شوند اما تنها دو دسته برای طبقه‌بندی ویروس‌هایی با این تاثیر وجود دارد. بعضی از ویروس‌ها می‌توانند کم‌شنوایی مادرزادی را به وجود آورند.
با اینکه برخی از این عفونت‌ها نادرهستند اما دیگرعفونت‌ها ممکن است شایع‌تر باشند. به عنوان مثال سیتومگالوویروس، ویروسی است که کم‌شنوایی مادرزادی را در کودکان به وجود می‌آورد و از هر صد نوزاد، یکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ویروس‌هایی که موجب کم‌شنوایی می‌شوند:

همان طور که در بالا بیان شد، عوامل ویروسی کم‌شنوایی در انواع مختلف مادرزادی، اکتسابی و هردو می‌باشند. تفاوت قائل شدن بین این سه دسته به منظور تشخیص موفق در بیمار حائز اهمیت است. اگر شما یا فردی که دوستش دارید از کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی یا کاهش شنوایی حسی رنج می‌برید، ضروری است که از یک متخصص کمک بگیرید.
شما می‌توانید اطلاعاتی را در مورد توانایی ویروس‌ها به صورت آنلاین پیدا کنید. با این حال تنها یک پزشک است که می‌تواند بیماری شما را تشخیص و شما را درمان کند.
کودکانی که از ویروس‌های مادرزادی رنج می‌برند بیشتر در معرض کم‌شنوایی قرار دارند.

این ویروس‌ها شامل موارد زیر هستند:

• سرخک آلمانی یا سرخجه. سرخجه یک ویروس آر ان ایی (RNA VIRUS) است که از مایعاتی مثل خلط و بزاق منتقل می‌شود. اگر مادری در دوران بارداری، به سرخجه آلوده شود، فرزندش در معرض شکل مادرزادی از این ویروس قرار خواهد گرفت. سرخجه همچنین یکی از انواع تورچ (گروهی از 4 بیماری خونی) است و کم‌شنوایی معمولا در 6 الی 12 ماه پس از تولد ایجاد می‌شود.
سیتومگالوویروس. این ویروس دی ان ایی (DNA VIRUS) عهده‌دار بسیاری از موارد غیرژنتیکی کم‌شنوایی حسی-عصبی (SNHC) در نوزادان و کودکان است. این ویروس متعلق به تورچ است (گروهی از ویروس‌ها که غالبا باعث کم‌شنوایی در کودکان می‌شوند). در بسیاری از موارد کودک مبتلا به عفونت سیتومگالوویروس پس از اینکه غربالگری‌های SNHC به پایان می‌رسد، کم‌شنوایی اش کمتر می‌شود. به همین دلیل ضروری است که درصورتی که والدین کودکی مبتلا به عفونت سیتومگالوویروس دارند، هشیار بمانند.
ویروس کوریومننژیت لنفاوی (LCMV). با اینکه این ویروس در ارتباطات انسان با انسان غیرقابل انتقال است اما در مواجهه با مدفوع، ادرار و بزاق موش منتقل می‌شود. LCMV اثر مادرزادی کاملا مستندی است؛ در حالی که در کودکان آلوده به این ویروس رایج نیست. کودکان و بزرگسالانی که از SNHC رنج می‌برند همچنین می‌توانند با این ویروس‌ها که پس از آلوده کردن بدن منجر به هر دو نوع مادرزادی و کم‌شنوایی اکتسابی می‌شوند، تشخیص داده شوند.
• ویروس هرپس سیمپلکس(HSV) نوع یک و دو. هر دو نوع HSV متعلق به خانواده‌ی ویروس هرپس هستند و این ویروس می‌تواند در کودکان و بزرگسالان ظاهر شود. با اینکه بزرگسالان ممکن است این ویروس را از طریق ارتباط با یکدیگر دریافت کنند، کودکانی که مادرشان دارای تست مثبت HSV نوع یک و دو هستند می‌توانند در دوران جنینی دچار عفونت شوند. برای جلوگیری از عفونت کودکانی با مادران مبتلا، درمان‌ها، دارو‌ها و زایمان سزارین پیشنهاد می‌شود.
ویروس نقص ایمنی (HIV ویروس آر). ان ایی شناخته شده‌ای که در کنار انواع گوناگونی از بیماری‌ها و شرایط می‌تواند منجر به ایدز شود. با ازبین رفتن سلول های T، کودکان و بزرگسالانی که از HIV رنج می‌برند نسبت به فرصت طلبی‌های عفونی حساس می‌شوند. کم‌شنوایی یکی از عوارض جانبی متداول HIV است به طوریکه دو سوم از مبتلایان، کودکان مبتلا به کم‌شنوایی حسی-عصبی و یک دوم از این دسته، از شدت یافتن کم‌شنوایی‌شان رنج می‌برند.
آخرین دسته از ویروس‌ها شامل ویروس‌هایی هستند که کم‌شنوایی اکتسابی را به وجود می‌آورند. این نوع از کم‌شنوایی معمولا در افرادی که مسن‌تر هستند و به ویروس مادرزادی مبتلا شده‌اند، ظاهر می‌شود.
ویروس نیل غربی. در ارتباط با دو نوع زرد و دنگ تب، نیل غربی یک ویروس آر ان ایی منتقل شده از طریق حشرات، خصوصا مگس است. کم‌شنوایی ناشی از عفونت نیل غربی بسیار کمیاب است. این در حالی است که با بهبودی خود به خودی بیمار، کم‌شنوایی پایان می‌یابد.
• ویروس آبله مرغان ( .(VZVویروس دی ان ایی است که همچنین به خانواده‌ی تبخال‌ها مرتبط می‌شود. زوستر و زونا هر دو حالاتی از VZV فعال هستند. VZV می‌تواند مشکلاتی را با عصب‌های صورت، کانال‌های شنوایی و زبان به وجود آورد. در برخی از موارد کم‌شنوایی حاصل با استفاده از دارو‌های کورتون یا سایر داروها، معکوس یا کاهش داده می‌شود.
• سرخک. یک ویروس آر ان ایی که قبلا 5 الی 10 درصد از موارد آمریکایی کم‌شنوایی‌های عمیق را به خود اختصاص می‌دهد. با اینکه واکسیناسیون این ویروس در نزدیکی منطقه‌ای در آمریکا ارائه شده، شیوع این بیماری ناشی ازتعدادی ازعوامل پدیدار شده است. در مکان‌هایی که واکسن سرخک گسترش یافته‌است، این ویروس به ایجاد کم‌شنوایی ادامه می‌دهد.
اوریون. در ارتباط با همان خانواده‌ای که شامل سرخک هستند، اوریون یک ویروس آر ان ایی است که می‌تواند گروه‌های مختلفی از مشکلات را از جمله کم‌شنوایی حسی-عصبی پدید آورد. با یک تشخیص و درمان مناسب شانسی برای معکوس شدن این کم‌شنوایی وجود دارد اما در برخی موارد دائمی می‌شود.
همچنین این موضوع ارزش ذکر کردن را دارد که ویروس‌ها معمولا کم‌شنوایی قابل انتقالی را به وجود نمی‌آورند. این نوع از کم‌شنوایی معمولا توسط مایعات، عفونت‌های باکتریایی، رسوب جرم گوش و جراحت‌هایی بر روی پرده‌ی گوش ایجاد می‌شود.

چرا کم‌شنوایی ناگهانی نیاز به درمان دارد؟

اگر کم‌شنوایی در یکی از گوش‌هایتان رخ دهد، لازم است موضوع را جدی بگیرید. اگر بررسی نشده باقی بماند، ممکن است شرایط شما به سرعت بدتر شود و به اثرات جانبی جدیی از جمله کم‌شنوایی دائمی بینجامد. برای جلوگیری از کم‌شنوایی پیشنهاد می‌شود که در اسرع وقت از یک ارائه‌کننده مراقبت شنوایی کمک بخواهید.
اگر به کیفیت شنوایی خود آگاه هستید، مراجعه به یک شنوایی‌سنجی را در نظر بگیرید. تست‌های آنلاین همچون تست شنوایی سیگینا هم می‌توانند به منظور تعیین اینکه شما از کم‌شنوایی رنج می‌برید کمک کنند. اگر شما اخیرا متوجه یک از کار‌افتادگی در توانایی شنوایی شده‌اید، آزمایشی بدهید تا از اینکه هیچ مشکلی نیست مطمئن شوید. اگر با هریک از حالات کم‌شنوایی مواجه شدید، از اینکه با یک پزشک حرفه‌ای ادامه می‌دهید، اطمینان حاصل کنید. این ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل بزرگتر باشد.

جلوگیری از ناشنوایی و کم‌شنوایی

هیچ راه نتیجه‌بخشی برای جلوگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی وجود ندارد. بعضی از شرایط مادرزادی جایی برای جلوگیری باقی نمی‌گذارد؛ خصوصا در صورتی که مادر به ناقل بودن خود آگاه نباشد.
به همین ترتیب فهمیدن اینکه از یک ویروس ناگهانی رنج می‌برید سخت است. از آن جایی که آن‌ها هیچ نشانه یا نشانه‌های اندکی از خود بروز می‌دهند، آزمایش‌های منظم و باقی ماندن در مناسب‌ترین وضعیت سلامت بهترین تدبیر پیشگیرانه در این موارد است. همچنین واکسینه کردن خود و کودکانتان نیز حائز اهمیت است. حتی یک ورد از اریون‌ها یا سرخک‌ها می‌تواند به کم‌شنوایی اکتسابی منجر شود. این در حالی است که این جدال با توجه به این عمل گسترش یافته است.
مصونیت گسترده‌تر نیز باید در چنین شرایطی در نظر گرفته شود. حتی اگر کودکتان از سرخک بهبود یافته، کودک ایمن ممکن ات ویروس را دریافت کند و به مشکلات سلامت جدی‌ای دچار شود. در کنار جلوگیری از عفونت‌های ویروسی همچنین لازم است تا مراقب گوش‌هایتان باشید. از گذراندن وقت زیادی در محیط‌های پر سر و صدا دوری کرده و هنگام کار در شرایط شلوغ از محافظ گوش استفاده کنید. شنوایی‌ سنجی‌های حرفه‌ای را هرچند سال یک‌بار انجام دهید و از آزمایش‌های آنلاین محک شنوایی استفاده کنید.
هنگامی که نمی‌توانید به طور کامل از کم‌شنوایی جلوگیری نمایید، می‌توانید خودتان را در برابر آن حفظ کنید.
اگر نمی‌دانید برای دریافت یک شنوایی سنجی حرفه‌ای به کجا مراجعه کنید، به منظور یافتن نزدیک‌ترین یا راحت‌ترین مکان به متخصص در نزدیک ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *