کم شنوایی و آلزایمر

کم شنوایی و آلزایمر

چگونه افت شنوای بر حافظه تاثیرگذار است؟

آيا افت شنوایی می تواند باعث فراموشی و زوال عقل شود؟ درباره ی چرایی و چگونگی افت شنوایی و تاثیر آن بر عملکرد حافظه بیشتر بدانید.

بارها شنیده اید که نادیده گرفتن افت شنوایی می تواند بر میزان استرس و اضطراب تاثیرگذار باشد اما آیا می دانستید که این امر می تواند منجر به اختلال در حافظه شود؟
اختلال در حافظه تنها یکی از عوارض جانبی افت شنوایی است و یکی از مهمترین آنها. اختلال در حافظه و زوال عقل تاثیر قابل توجهی در اعتماد به نفس و شیوه ی زندگی شما دارد.

آیا افت شنوایی بر روی حافظه تاثیرگذار است؟

تحقیقات ثابت کرده است که افت شنوایی با اختلال در حافظه ارتباط مستقیم دارد. به منظور درک اینکه چرا عملکرد شنوایی بر حافظه تاثیرگذار است مهم است تا با کلیت تاثیرات کم شنوایی بر افراد آشنا شوید.

تمرکز:

هنگامی که دچار افت شنوایی می شوید برای تشخیص و تفکیک صداهای ساده هم نیاز به تمرکز دارید. در این حالت وقتی با کسی در حال مکالمه هستید تمرکز شما به منظور رمزگشایی حرف های طرف مقابل و تلاش برای فهم آن است. این یعنی مغز کمتر به حفظ اطلاعات متمرکز شده است. به دلیل تمرکز بالا برای ادامه ی مکالمه مغز اطلاعات را ذخیره نمی کند . عملکرد مغز بیشتر بر شنیدن و تفکیک متمرکز می شود و همزمان نمی تواند به حافظه بسپارد. در اینصورت شما احساس می کنید که مغز قادر به یادآوری اطلاعات نیست اما در حقیقت مغز زمانی برای ذخیره اطلاعات نداشته و تمام تمرکز بر روی درک گفتار بوده است.در حالی که مکانیسم مغز به درستی کار می کند اطلاعات در مغز ثبت نشده اند.

انزوا:

عدم درمان افت شنوایی غالبا منجر به انزوا و تنهایی می گردد. کاهش روابط اجتماعی میان افرادی که دچار افت شنوایی و وزوزگوش هستند بسیار شایع است. در تنهایی مغز شما در معرض محرک های کمتری قرار می گیرد در نتیجه نیاز فعالیت مغز کاهش می یابد. این امر می تواند منجر به تغییرات ساختاری مغز و حتی کوچک شدن مغز شود در نهایت حافظه تحت تاثیر قرار می گیرد و یادآوری موضوعات سخت تر صورت می پذیرد.

اضطراب و افسردگی:

اگر افت شنوایی به طور موثر درمان نشود می تواند خطرات آن بر سلامت روان تاثیرگذار باشد به طوری که بسیاری از افرادی که درمان افت شنوایی را نادیده گرفتند با اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. مطالعات مربوط به افسردگی حاکی از آنست که افسردگی می تواند نحوه ی عملکرد مغز را تغییر دهد. بدین معنی که مغز قادر به حفظ و نگهداری اطلاعات در خود نخواهد بود.


آيا اختلال در حافظه به دلیل مشکلات شنوایی است؟ اگر در عملکرد حافظه دچار مشکل هستید مهم است که در کنار مشاوره پزشکی و روان پزشکی به متخصصین شنوایی شناس نیز مراجعه کنید با انجام یک تست شنوایی ساده می توانید عملکرد شنوایی خود را ارزیابی کنید. گاهی افت شنوایی خفیف هم می تواند در عملکرد حافظه اختلال ایجاد کند. بنابراین با انجام یک تست شنوایی ساده نزد متخصصین شنوایی شناس می توانید افت شنوایی خود را ارزیابی کنید. در صورت نیاز, متخصصین شنوایی شناس, سمعک مناسب شما را با توجه به شخصیت و روحیه شما به شما پیشنهاد می کنند. استفاده از سمعک خطر انزوا ی اجتماعی را کاهش می دهد و شما می توانید فعالیت های اجتماعی خود را از سر بگیرید. در نتیجه خطر اختلال در حافظه کاهش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین شنوایی شناس تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *