۱۰ تصور رایج و اشتباه درباره ی افت شنوایی:

۱۰ تصور رایج و اشتباه درباره ی افت شنوایی:

افت شنوایی معمولا موضوعی است که در آن سوتفاهم بسیار است و بسیاری از افراد این اشتباهات رایج را بعنوان واقعیت قلمداد می کنند. در اینجا به ۱۰ مورد از رایج ترین باورهای غلط درباره ی کم شنوایی می پردازیم. تاکنون حتما در مورد افت شنوایی و سمعک خبرهایی شنیده اید یا احتمالا کسانی در اطراف شما هستند که افت شنوایی دارند یا در رسانه ها در این باره شنیدید. وقت آن است تا با حقایقی درباره ی افت شنوایی آشنا شوید.
باور غلط ۱:
افت شنوایی مختص افراد میانسال است.
معمولا بسیاری از سالمندان کم شنوایی دارند و این بدان معنا نیست که کم شنوایی مختص سالمندان است. بسیاری از کودکان ممکن است با مشکلات شنوایی متولد شوند و یا افراد ممکن است در نتیجه ی بیماری به افت شنوایی دچار شوند.
شنیدن صدای بلند می تواند باعث اسیب های شنوایی شود. پس آگاه باشید که افت شنوایی تنها در سنین بالا رخ نمی دهد. در هر سن و سالی که باشید اگر با مشکلات شنوایی مواجه شدید حتما به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید.
باور غلط ۲:
تمام کسانی که افت شنوایی دارند از زبان اشاره استفاده می کنند.
این اشتباه رایجی در میان عموم مردم است و لازم است بدانید که افراد مبتلا به افت شنوایی لزوما از زبان اشاره استفاده نمی کنند. اگرچه زبان اشاره برای مکالمه بسیار کارآمد است, لزوما افرادی که افت شنوایی دارند به زبان اشاره مسلط نیستند. زبان اشاره معمولا زبان افرادی است که کر و لال هستند. افراد کم شنوا می توانند صحبت کنند و می توانند به کمک سمعک بشنوند.
باور غلط۳:
بلند صحبت کردن تنها راهی است که به شنیدن افراد کم شنوا کمک می کند.
بهتر است بدانید که تنها بلند صحبت کردن, هیچ کمکی به افراد کم شنوا نمی کند. در بسیاری از مواقع آنها فقط می خواهند که کلمات را به وضوح تکرار کنید, سر خود را کمی بالا بگیرید تا حرکت لب های شما را ببینند و شمرده و واضح صحبت کنید.
باور غلط ۴:
سمعک ها زشت هستند و استفاده از آنها خجالت آور است.
زشت بودن سمعک, یک باور قدیمی است که باعث شده تا افراد کمتری سراغ سمعک بروند. در حالی که در طول ۲۰ سال اخیر سمعک ها هم از نظر فن آوری و هم طراحی تغییر چشمگیری کرده اند. اندازه سمعک ها کوچک تر شده و برخی از آنها داخل کانال گوش قرار می گیرند و دیده نمی شوند. بسیاری از آنها می توانند متناسب با رنگ پوست شما طراحی شوند. در هر حال بهتر است نگاهمان را نسبت به سمعک تغییر دهیم و برای مراقبت از شنوایی در صورت لزوم از سمعک استفاده کنیم.
باور غلط ۵:
سمعک ها مشکل شنوایی شما را به طور کامل برطرف می کنند.
سمعک یک روش درمانی برای کم شنوایی است و درمان قطعی کم شنوایی نیست. کسی که از سمعک استفاده می کند احتمالا اندکی طول می کشد تا بتواند صداهای اطراف را تنظیم کند. تا حد قابل توجهی شنوایی با سمعک باز می گردد اما نه به طور قطعی! سمعک ها به شما کمک می کند تا صداها را بشنویید و گفتار را درک کنید و از پیرامون خود, طبیعت و موسیقی لذت ببرید. بهتر است برای انتخاب سمعک مناسب با متخصص شنوایی شناس مشورت کنید.
باور غلط ۶:
افت شنوایی وراثتی است.
این باور بسیار غلط است. دو نوع کم شنوایی وجود دارد: کم شنوایی مادرزادی و اکتسابی. کم شنوایی مادرزادی از بدو تولد وجود داشته است اما لزوما ژنتیکی نیست. تنها در صد کمی از موارد کم شنوایی ژنتیکی هستند. بهتر است بدانید که افت شنوایی بدون در نظر گرفتن سن و ژنتیک برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد.
باور غلط ۷:
به کم شنوایان نگویید “بعدا بهت می گم” یا “مهم نیست”
وقتی در حین مکالمه با فرد کم شنوا از این عبارات استفاده می کنید, در واقع ارتباط و مکالمه را قطع می کنید و فرد کم شنوا را از دایره مکالمه خارج می کنید. افرادی که افت شنوایی دارند مایل هستند تا در مکالمات شرکت کنند و مفهوم آنچه که گفته شده را بفهمند.
باور غلط ۸:
افراد با افت شنوایی کم طاقت و بی ادب هستند.
این جمله ای دردناک است. به هیچ عنوان نمی توان گفت که افراد کم شنوا بی ادب هستند. در بسیاری از مواقع افراد کم شنوا از شما می خواهند تا صحبت خود را تکرار کنید یا واضح صحبت کنید. سعی کنید آنها را درک کنید و کلام خود را آرامتر تکرار کنید.
باور غلط ۹:
جراحی می تواند کم شنوایی را برطرف کند.
همانند سمعک, جراحی نیز راه حل قطعی برای درمان کم شنوایی نیست. در حالی که برخی از انواع کم شنوایی خصوصا آنها که در اثر انسداد ایجاد می شوند با عمل جراحی قابل درمان هستند اما برای انواع افت شنوایی تجویز قاطعی به نظر نمی آید. فقط تعداد معدودی از انواع افت شنوایی را می توان با عمل جراحی بهبود بخشید.
باور غلط ۱۰:
افت شنوایی اصلا اهمیتی ندارد.
یک اشتباه نگران کننده ی دیگر جدی نگرفتن افت شنوایی است. افراد کم شنوا بیشتر در معرض خطر تصادفات و سایر خطرات احتمالی هستند. حتی اگر کشنده نباشد می تواند به طور جدی بر زندگی شما تاثیر گذارد.در حفظ بهداشت شنوایی کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *