علایم هشدار دهنده افت شنوایی

در بیشتر موارد کم شنوایی به صورت تدریجی صورت می پذیرد و بسیاری افراد نسبت به علایم کم شنوایی بی توجهند تا زمانی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا به برخی از علایم هشدار دهنده کم شنوایی اشاره می کنیم.
هنگامی که از افت شنوایی سخن به میان می آید معمولا به افت شنوایی مادرزادی یا افت شنوایی در سالمندان فکر می کنیم اما باید بدانید که افت شنوایی در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.
تاکید می کنیم که افت شنوایی تنها در افراد میانسال رخ نمی دهد و در سنین مختلف حتی جوانی و نوجوانی مشاهده می شود. لازم است بدانید که افت شنوایی به معنی از دست دادن کامل شنوایی یا کری نیست. معمولا افراد کم شنوا با شنیدن فرکانس ها, صداها و صداهای خاص مشکل دارند. برخی فقط وزوز گوش دارند. در واقع هر مورد از دست دادن شنوایی با دیگری متفاوت است و لزوما به معنی از بین رفتن کامل شنوایی نیست.
در اینجا به برخی از علایم خاص کاهش شنوایی اشاره می کنیم که می توانید در زندگی روزمزه آنها را شناسایی کنید:
احساس خستگی زیاد بعد از یک مکالمه طولانی
تماشای تلویزیون یا گوش کردن به رادیو با صدای بلند
اجتناب از حاضر شدن در اماکن عمومی و پر جمعیت
دشواری در شنیدن صدای افراد خاص مانند صدای بانوان یا کودکان
اضطراب و نگرانی از شنیدن نویز یا صداهای بلند

دلایل افت شنوایی:

افت شنوایی حسی-عصبی ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدا است. این به معنای هر گونه مواجهه با صدای بلند است. صداهایی مانند موسیقی بلند صدای موتور و سایر منابع قدرت که صدای بلند تولید می کنند. منابع متداول نویز عبارتند از:

تفریحات پر سر و صدا:

اگر از حضور در کنسرت, جشنواره, مسابقه اتوموبیل رانی, مسابقات تیر اندازی یا سایر تفریحات ورزشی لذت می برید احتمالا همواره در معرض نویز هستید و به مرور زمان در معرض افت شنوایی.

شرایط کاری پر سر و صدا:

نوازندگان, کارگران ساختمانی, خلبانان و سایر مشاغلی که در معرض سر و صدای بلند هستند, معمولا در معرض افت شنوایی نیز هستند و استفاده از محافظ شنوایی در حین کار به آنها توصیه می شود.

زندگی در کلان شهرهای پر سر و صدا:

اگر در شهری با ترافیک سنگین و جمعیت زیاد زندگی می کنید قطعا در معرض سر و صدا هستید حتی هنگامی که در خانه خواب هستید یا در حال استراحت.

درمان افت شنوایی

درمان افت شنوایی در دو دهه ی اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. استفاده از سمعک و پوشاننده ی وزوزگوش می تواند به درمان افت شنوایی کمک کنید.

سمعک:

متداول ترین نوع درمان استفاده از سمعک است. سمعک به بهتر شنیدن کمک می کند. سمعک های امروزی با قابلیت پردازش صدای کاربر و قابلیت اتصال به بلوتوث به بهبود شنوایی افراد کم شنوا کمک می کنند.

پوشاننده ی وزوزگوش:

اگر از وزوز گوش رنج می برید پوشاننده ی وزوز گوش به رهایی از این مشکل کمک می کند.
اگر مشکل شنوایی دارید با متخصصین شنوایی مشورت کنید آنها راه کار شنوایی مناسب را پیش روی شما قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *